Program wyborczy

NOVA ORA 2025 – to grupa adwokatów wszystkich pokoleń, którzy chcą kandydować w tegorocznych wyborach samorządowych (maj 2025) do wszystkich organów samorządowych Łódzkiej Izby Adwokackiej.


Dobre zarządzanie – przyszłością Adwokatury”

MAJĄTEK IZBY

TRANSPARENTNOŚĆ
informacji
dot. majątku IZBY

  • propozycje decyzji dot. spraw majątkowych będą wcześniej podawane do wiadomości członków Izby
  • wszelkie propozycje decyzji dot. majątku Izby, które miałby być podejmowane przez Zgromadzenie Izby będą poddawane oddolnym konsultacjom oraz przekazaniem informacji dla członków Izby minimalnie na 2 miesiące przed Zgromadzeniem

UPORZĄDKOWANIE I REGULACJA spraw majątkowych IZBY

  • podjęcie i kontynuacja działań związanych z większą ściągalnością składki adwokackiej, szczególnie w zakresie osób notorycznie i konsekwentnie unikających ich płacenia, co wpłynie na polepszenie płynności finansowej Izby
  • przeprowadzenie niezależnego audytu finansów Izby, skonfrontowanie jego wyniku z wcześniej przeprowadzonymi audytami i wyciągnięcie wniosków, które zostaną podane do wiadomości członków Izby
  • bieżące wdrożenie rozwiązań mających na celu poprawienie finansów Izby w związku z przeprowadzonym audytem

FUNDUSZE ZEWNĘTRZNE

  • podjęcie i kontynuacja działań związanych z pozyskaniem funduszy zewnętrznych w tym funduszy europejskich na inicjatywy związane z remontami budynków przy ul Piotrkowskiej i Wólczańskiej, a także inne inicjatywy podejmowane przez Radę
  • utworzenie zespołu zajmującego się współpracą z podmiotem zewnętrznym, którego zadaniem będzie pozyskiwanie funduszy
  • docelowo zatrudnienie w Radzie pracownika, zajmującego się poszukiwaniem oraz obsługą finansowania zewnętrznego

FUNDACJA

  • podjęcie działań związanych z ożywieniem inicjatywy wykorzystywania Fundacji „Willi Richtera” działającej przy naszej Izbie dla pozyskiwania funduszy i działań wspierających lub utworzenie Fundacji Adwokatury Łódzkiej – pełniącej rolę platformy związanej z pozyskiwaniem środków zewnętrznych oraz ich redystrybucją na potrzeby Izby Adwokackiej w Łodzi

INWESTYCJA GROTNIKI

  • pozyskanie i zorganizowanie funduszy na inwestycje w Ośrodku Wypoczynkowym adwokatów w Grotnikach z przeznaczeniem na

– wybudowanie jednego lub więcej domków/altanek do wynajęcia na preferencyjnych warunkach dla adwokatów nie będących użytkownikami OW w Grotnikach

– budowa zadaszonej wiaty na imprezy plenerowe dla wszystkich członków Izby

REMONTY

  • sukcesywne wykonanie remontów budynków przy ul Piotrkowskiej i Wólczańskiej

WSPIERANIE I UŁATWIANIE DZIAŁALNOŚCI ADWOKATÓW NA TERENIE IZBY ŁÓDZKIEJ

KOMISJA DS. WARUNKÓW WYKONYWANIA ZAWODU ADWOKATA

  • Rozszerzenie działalności Komisji Interwencji na działania poza terenem Łodzi, zmiana nazwy komisji na Komisję ds. warunków wykonywania zawodu adwokata.
  • Kontynuacja działań ww. Komisji we wszystkich dotychczasowych działaniach Komisji Interwencji.
  • Przewodniczący Komisji będzie Koordynatorem ds. wykonywania zawodu adwokata w Łodzi na wszelkich płaszczyznach zawodowych.
  • Utworzenie stanowisk Koordynatorów ds. wykonywania zawodu adwokata w ośrodkach spoza Łodzi (będących jednocześnie członkami Komisji) – koordynatorzy byliby adwokatami działającymi w poszczególnych miejscowościach Izby Łódzkiej, gdzie funkcjonują Sądy Rejonowe, lokalnie koordynowaliby działania związane z poprawieniem warunków wykonywania zawodu adwokata na podstawowych płaszczyznach.
  • Organizacja roboczych spotkań Komisji z udziałem Dziekana i części członków Prezydium (minimalnie raz na kwartał).

ROBOCZE SPOTKANIA DZIEKANA ORAZ OKRĘGOWEJ RADY ADWOKCKIEJ

  • Organizowanie roboczych spotkań w zakresie pracy adwokatów z Prezesami Sądów w Łodzi oraz jej okolicach, z udziałem Dziekana i Przewodniczącego Komisji ds warunków wykonywania zawodu adwokata (minimalnie raz na pół roku).
  • Docelowe utworzenie Łódzkiej Rady Zawodów Prawniczych, w której skład weszliby przedstawiciele Sądów, Prokuratury, Notariuszy, Komorników Adwokatów oraz Radców Prawnych, mającej na celu bieżące rozwiązywanie wszystkich aktualnych problemów związanych z wykonywaniem zawodów i praktyką łódzkiego wymiaru sprawiedliwości – wzorem Adwokackiej Izby Krakowskiej.
  • Organizacja roboczych spotkań Dziekana lub członków Prezydium z adwokatami wykonującymi zawód w ośrodkach poza Łodzią tj. Sieradz, Pabianice Skierniewice, Rawa Mazowiecka Łask, Zgierz (minimalnie raz w roku).

DZIAŁANIA WIZERUNKOWE PROWUJĄCE ZAWÓD ADWOKATA

  • Stworzenie ogólnodostępnej aplikacji / portalu zawierającej informacje o wszystkich adwokatach wykonujących zawód na terenie Izby Łódzkiej z podaniem ich specjalizacji, podobnej np. do https://szukajradcy.pl sfinansowanej ze środków zewnętrznych. Z działaniami aplikacji/portalu powiązane byłyby :
    • kanał informacyjny na serwisie youtoube o nazwie np. „Z adwokatem o prawie przy kawie”, gdzie w formie krótkich kilkuminowych, odcinkowych spotkań prowadzone były rozmowy z adwokatami w tematyce zgodnie z zadeklarowanymi specjalizacjami
    • prowadzone webinaria specjalizacyjne dla adwokatów prowadzone w ramach sekcji praktyków prawa (z możliwością nagrywania odcinków które mogłyby być później odtwarzane) dostępne na stronie ORA
    • prowadzone podcasty na tematy specjalizacyjne dla adwokatów i klientów na platformie spotify/tidal
  • Organizowanie cyklicznych wydarzeń biznesowo-szkoleniowych (w formie konferencji, paneli, szkoleń) promujących adwokatów jako niezbędnego elementu pomocy każdemu przedsiębiorcy oraz obywatelowi
  • Nawiązanie współpracy z łódzkimi uczelniami wyższymi – Uniwersytetem Łódzkim, Politechniką, Akademią Sztuk Pięknych w zakresie promocji edukacji oraz świadomości prawnej wśród młodych ludzi Organizowanie działań edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, a także dorosłych mieszkańców, mających na celu społeczną promocję wizerunku adwokata.
  • Prowadzenie działań marketingowych, w oparciu o dostępne mechanizmy mediów społecznościowych oraz radio, telewizję promujących zawód adwokata jako najlepszy wybór na rynku usług prawnych w kontekście podobnych działań radców prawnych.
  • Nawiązanie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz samorządem terytorialnym w zakresie współorganizacji wydarzeń dotyczących praktycznego wykorzystywania prawa w życiu codziennym oraz promujących wiedzę o prawach i wolnościach obywatelskich.

COACHING DLA ADWOKATÓW

  • Uruchomienie pilotażowego programu wsparcia dla adwokatów, w formie zajęć grupowych lub / oraz indywidualnych, z couchem dla adwokatów (lub couchami). Ze względu na zauważalne „wypalenie zawodowe”, przytłoczenie problemami zawodowymi, związanymi z praktyką (klienci i sądy) oraz inne negatywne okoliczności towarzyszące naszej pracy, konieczne jest znalezienie formy wsparcia psychologicznego, na zasadzie tzw. superwizji (czyli korzystania przez specjalistów z danej branży z usług innych specjalistów z tej samej branży, podobnie jak u psychologów).

PROJEKT – ZESPÓŁ ADWOKACKI NR 1
(INKUBATOR PRZEDSIEBIORCZOŚCI)

Pilotażowy program, mający na celu utworzenie tzw. INKUBATORA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI – przestrzeni dla potrzebujących tego adwokatów, którzy mogli by korzystać z preferencyjnych warunków do prowadzenia własnej działalności.

  • Środki na projekt pochodziłyby z opłat uiszczanych przez beneficjentów programu oraz funduszy zewnętrznych.
  • Miejsce realizacji projektu na starcie mogłoby się znajdować w pomieszczeniach strychowych na ul. Piotrkowskiej lub ewentualnie w miejscu wynajętym przez Izbę np. dawna szkoła nr 46, znajdująca się naprzeciwko siedziby ORA. Można rozpatrzyć też inne lokalizacje pozyskane we współpracy z Miastem Łódź, a nie generujące dużych kosztów utrzymania.
  • Zasady działania: stała opłata ryczałtowa np. 500 zł netto miesięcznie, obliczona stosownie do ponoszonych przez Izbę kosztów funkcjonowania INKUBATORA, wnoszona przez osoby będące w programie,
    • w zamian beneficjent programu mógłby uzyskać:
      • stały adres wykonywania działalności oraz korespondencyjny,
      • prostą obsługę sekretarską np. odbieranie / wysyłanie poczty, umawianie wizyt klientów, itp.,
      • czasowo gabinet do wyłącznej dyspozycji w określonych wcześniej terminach (np. 2 – 4 godzin tygodniowo),
      • dostęp do urządzeń biurowych tj. ksero / drukarka (z określonym limitem),
      • dostęp do programu prawniczego (o ile licencja na to pozwala).
  • Program byłby skierowany do:
    • młodych adwokatów (maks. 5 lat wykonywania zawodu),
    • adwokatek matek w okresie po urodzeniu dzieci (zakończenia urlopu macierzyńskiego),
    • adwokatów, którzy osiągnęli wiek emerytalny i chcieliby dalej prowadzić praktykę,
    • adwokatów niepotrzebujących stałej siedziby kancelarii (świadczących usługi dla konkretnych podmiotów, pracujący np. w domu),
    • adwokatów, którzy ze względu na inne szczególne okoliczności (choroby, wypadki, okresy rekonwalescencji – potwierdzone stosownymi dokumentami) mieliby problemy z miejscem na prowadzeniem działalności gospodarczej i ponoszeniem z tym związanych kosztów stałych

POMOC MŁODYM ADWOKATOM

  • powołanie spośród członków Okręgowej Rady Adwokackiej koordynatora ds. młodych adwokatów (adwokatów wykonujących zawód maks. 5 lat) mającego zajmować się wszystkimi bieżącymi problemami młodych adwokatów wykonującego jednocześnie funkcję ich rzecznika.
  • organizacja szkoleń zawodowych przed zakończeniem aplikacji lub też po egzaminie zawodowym, związanych pozyskiwaniem funduszy na działalność gospodarczą, rozpoczęciem tej działalności i najważniejszymi sprawami związanymi z początkiem działalności
  • utworzenia stanowiska pracy przeznaczonego dla pomocy dla młodych adwokatów – koordynacja, pomoc w załatwianiu formalności, urząd pracy etc.

PROGRAM APLIKANT XXI WIEKU

  • Urealnienie i przeorganizowanie dotychczasowego programu kształcenia aplikantów adwokackich
  • Wprowadzenia parytetu ½ składu Komisji Kształcenia Aplikantów Adwokackich powinni stanowić adwokaci o stażu do 10 lat wykonywania zawodu
  • Powołanie doraźnej komisji ds. wykonywania patronatu, której celem będzie: – urealnienie zasad wykonywania patronatu i dostosowania zasad związanych z jego wykonywaniem do nowych realiów XXI w.

– próba wypracowania dobrych praktyk wykonywania patronatu podczas aplikacji adwokackiej poprzez wyraźne określenie i wypośrodkowanie relacji patron/aplikant jako pracodawca/pracownik i jako nauczyciel/uczeń, przy uwzględnieniu zarobków aplikantów oraz czasu patrona przeznaczonego na naukę aplikanta

INTEGRACJA ŚRODOWISKA ADWOKACKIEGO

  • Wyodrębnienie z Komisji Kultury, Sportu i integracji Zawodowej:

Komisji Kultury działającej jako Klub im. Staszka Maurera – zajmującej się organizowaniem i prowadzeniem wszystkich inicjatyw o charakterze kulturalnym,

Komisji Sportu i Integracji Zawodowej – zajmującej się organizowaniem i prowadzeniem wszystkich inicjatyw o charakterze sportowym oraz mających charakter plenerowy i rekreacyjny.

  • Adwokackie Koło Filmowe działające przy Klubie im. Staszka Maurera – organizacja seansów filmowych dla adwokatów w starej siedzibie Rady przy Piotrkowskiej 63.
  • Organizacja przynajmniej jednego integracyjnego wyjazdu autokarowego w roku dla członków naszej Izby i ich rodzin w dowolnym celu związanym ze zwiedzaniem lub wydarzeniem kulturalnym.
  • Organizacja spotkań integracyjnych / naukowych, w siedzibach Rady przy ul Wólczańskiej 199 i ul Piotrkowskiej 63
  • Klub Piotrkowska 63” – organizacja wieczorów klubowych w budynku przy ul Piotrkowskiej 63 (w ramach Klubu im. Staszka Maurera), w każdy piątek lub sobotę w godzinach wieczornych.
  • Organizacja wspólnych, zorganizowanych wyjść do kina, teatru, na koncerty oraz inne imprezy kulturalne, z próbą wynegocjowania zniżek.
  • Nawiązanie współpracy lub też kontynuacja współpracy z placówkami zewnętrznymi – np. Muzeum Tradycji Niepodległościowych w zakresie utrwalania wiadomości dotyczących zawodu adwokackiego oraz jego historii.
  • Powołanie Komisji ds. Izby Pamięci Adwokatury – zajmującej się organizacją i koordynacją prowadzania IPA przechowującej i propagującej wiadomości na temat historii zawodu adwokackiego i naszego samorządu.

DZIAŁANIA LOBBISTYCZNE DLA IZBY

  • Nawiązanie i utrwalanie kontaktów z władzami samorządowymi Łodzi oraz Województwa Łódzkiego, a także lokalnymi politykami, poprzez ich zapraszanie na uroczystości i imprezy. Wypracowanie stałych kontaktów Dziekana oraz członków Rady z tymi osobami.
  • Wznowienie kontaktów z samorządami innych wolnych zawodów (radców prawnych, lekarzy, architektów, etc.) w ramach działań zapoczątkowanych przez Pana Dziekana Jarosława Zdzisława Szymańskiego. Regularne spotkania z władzami innych wolnych zawodów, organizacja imprez integracyjnych.

EFEKTYWNA i TWÓRCZA WSPÓŁPRACA Z NRA

  • Udzielenia maksymalnego wsparcia Izby dla wszystkich kandydatów startujących do wyborów na stanowiska w NRA, WSD i WKR
  • Promowanie jak największego uczestnictwa młodych adwokatów jako delegatów Izby (maks. 10 lat stażu w adwokaturze) w KZA.
  • Organizowanie roboczych (raz na dwa miesiące) spotkań Dziekana oraz Prezydium ORA z członkami NRA, reprezentującymi Izbę Łódzką, w celu omówienia bieżących problemów adwokatury łódzkiej oraz prac NRA.
  • Lobbing lokalny (spotkania z politykami lokalnymi, składanie petycji z podpisami adwokatów, wizyty w Ministerstwie Sprawiedliwości), robienie tzw. „pozytywnego oddolnego szumu” (w uzgodnieniu NRA) w szczególności w zakresie:
    • prac związanych z umożliwieniem wysyłania korespondencji sądowej przez adwokatów do sądów, za pośrednictwem Portalu Informacyjnego,
    • podwyższenia stawek z urzędu za świadczoną pomoc prawną,
    • innych aktualnych problemów związanych z funkcjonowaniem

adwokatów.

  • Podjęcie starań związanych z przekonaniem NRA do obniżenia składki opłacanej przez Izby Adwokackiej do budżetu NRA.